Tussen 2014 en 2018 heb ik als journalist op de redactie van Kidsweek gewerkt, een weekkrant voor kinderen tussen de acht en twaalf jaar. Het publiek kennen, dat was essentieel om artikelen te schrijven. Hoe je die leert kennen? Heel simpel: door met ze te praten of nog beter, met ze op pad te gaan.
Eén van mijn favoriete onderdelen was dan ook het Kidsweek Testteam. Een panel van onze (kritische) lezers stuurden we naar een pretpark, museum of andere activiteit om te onderzoeken hoe leuk het nou écht is. Als redacteur hobbelde ik daar met pen en papier achteraan, om alle uitspraken op te schrijven. Op deze manier heb ik heel wat plekken in Nederland ontdekt – van het stoomgemaal in Lemmer tot Museum Boerhaave in Leiden.
Met de tijdmachine naar de oorlogsjaren
Het uitstapje naar het Verzetsmuseum Junior in Amsterdam is mij het meest bijgebleven, al was het alleen maar omdat ik zelf enorm gecharmeerd was van de tentoonstelling. Alleen het begin is al ijzersterk: via een zogenaamde tijdmachine word je meegenomen naar de tijd van de Tweede Wereldoorlog. Als je de deur opendoet beland je op een plein met vier huisjes. Daar wonen kinderen die de oorlog echt hebben meegemaakt: als verzetsstrijder, als jood, of als lid van de NSB. In elk huisje zijn teksten te vinden met uitleg, video’s met persoonlijke verhalen en originele attributen.
Oordeel
Een negen, zou ik het persoonlijk hebben gegeven. Helaas was ik geen onderdeel van het testteam en bovendien viel ik buiten de beoogde doelgroep. De vier lezers van Kidsweek waren echter een stuk kritischer. De persoonlijke verhalen vonden ze erg indrukwekkend, maar Tamara (11) vond dat er wel erg veel te zien was, waardoor je het overzicht snel kwijtraakt. Sanderijn (11) vond het wel erg veel van hetzelfde. En Anne (12), een jaar ouder dan de rest, vond het soms net iets te kinderachtig verteld.
Het eindoordeel: een 7,9. En dat is, kan ik uit eigen ervaring tellen, voor een testteam een niet heel hoog oordeel. Meer afwisseling en iets meer diepgang voor de ‘oudere kinderen’, dat was de wens van het testteam. Of je het daar nu mee eens bent of niet: het is de mening van het publiek. En die telt.
Dit artikel is geschreven voor de masteropleiding Publieksgeschiedenis, Universiteit van Amsterdam 2018-2019